על טיפשות משלמים או מה עושים שהדגם נשבר


שבר באחד מפריטי האוסף יכול להיגרם משלל סיבות אבל אני מהמר על זה שבדרך כלל האספן הוא זה שגורם לנזק ולכן אחרי מספר תקלות עצמאיות הרגשתי צורך לשתף את הרהוריי על הדף, לכו תדעו אולי מישהו ירוויח מהטיפשות שלי.


לפני שאתחיל במחול העלבות, כשאני אומר טיפש/טיפשות אני מתכוון לכיוון ההומוריסטי של המילה, הרי מי מאיתנו לא יכול להצביע על רגע בחיים שבו הוא עצמו הפך לטיפש הגדול עלי אדמות, נו טוב אולי רק באותו רגע ואולי רק בעיני עצמו אבל עדיין טיפשות לשמה. וכמה שאנחנו משתדלים להימנע מתואר הטיפשות, קשה לא לפגוש בו במרוצת החיים. הדגמים היקרים שלנו אוי הדגמים, מארז מיוחד, מהדורה מוגבלת, גרסה עם חתימה של הנהג, אולי גם נשיפה שלו על הדגם, לכו תדעו לאיזה עומק רגשי-יוקרתי החברות עוד ירדו, כן גם הם לא מוגנים מפני הטיפשות שלנו. לפעמים זו גם לא הטיפשות שלנו, לפעמים זו הטיפשות של הדואר או של המוכר העצלן שארז לי דגם כאילו זה סנדוויץ' לבית ספר ושכח שמדובר על פריט אספנות, ואני שם בקצה הגלובוס מחכה בכיליון עניים רק כדי לגלות את דרך התלאות שהוא עבר בזכות מושב מפורק. לפעמים זה היצרן שיצא טיפש, על ידי הרכבה רשלנית של הדגם ומספיק אפצ'י חזק והנה עפים להם מראת צד והגה. טיפשות ממלאת את האוויר והדגמים היקרים שלנו סובלים ממנה.

אז איך בכלל הגעתי למצב שאני עסוק בשברים? שאלה טובה, עבדכם הנאמן מאמין שתמונה של דגם על הבסיס שלו פוגעת במצג ומפחיתה מהיופי הגלום בו. מה עושים? מפרקים את הדגם מהבסיס בשביל התמונות ומחזירים בעדינות, הרי מה ההבדל ביני לבין העובד ייצור שעשה זאת על פס המפעל? אז זהו, כנראה שיש הבדל וקוראים לו ניסיון+מברגה חשמלית. אני משתמש בכפפות כותנה כדי למנוע כתמים על הדגם, הבעיה הראשונית היא: שהכפפות העדינות האלו, בניגוד לאצבעות הדביקות שלי, מונעות אחיזה טובה, מה שהופך את הדגם לחלקלק עם סכנת צלילה והטחה על רצפת החדר. אחרי שאני מוצא לי תנוחה נוחה ובטוחה לאחיזת הדגם הסכנה נעלמת, אך מיד לאחר מכן מתגלה פער נוסף בין המפעל אליי, מסתבר שהעובדים בקו הייצור מהדקים את הברגים כאילו הם לא צריכים להיפתח שוב לעולם. לי אין שום מברגה ידנית קטנה כדי לעמוד במשימה, הדבר היחיד שיש לי זה סט לתיקון פלאפונים שקניתי ממוכר סיני באיביי. המלחמה בשחרור הבורג מעלה לאוויר רעשי חריקה וכפיפה (של בסיס הפלסטיק אל תדאגו לא מהדגם) ואחרי הרבה חוסרים של דפיקות בלב, הדגם משתחרר מכלא הפלסטיק שלו היישר לעמדת הצילום.

אז צילמתי, הדגם נהנה מחופש הגלגול על משטחים שונים והגיע הרגע שהוא צריך לחזור לכלא, לטובתו כמובן. היצרנים אוהבים להוסיף לחיבור של הדגם אל המשטח גם כמה חתיכות פלסטיק להפרדה, והמהדרים גם מצרפים דיסקיות, זה חשוב שיהיה שטח מגע טוב בסגירה לגישתם, רק לא ברור למה לא לבחור בראש בורג מובנה עם דיסקית, למה חייב לסבך עם דיסקית נפרדת, שיקולים כלכליים כנראה עדיפים על השכל. במקרה המצער שאציג, לא הטרדתי את עצמי לדעת בשאלות הרות גורל כמו דיסקיות, והמשכתי הלאה בקרות רוח נדרשת. לקחתי את הדגם, הצמדתי לו את המשטח תוך סיבוב ידני של הבורג, ואחרי שכל הברגים הונחו כהלכה נשאר רק לחזק. חיזקתי בעדינות הנדרשת עד שהרגשתי את הדגם מחליק מעט מן האחיזה, שיפרתי עמדות, ולצערי השיפור כלל הישענות של אחת האצבעות על מראת הצד המסכנה, שבאמת ובתמים עשתה את כל מה שהיא יכלה כדי לא להיכנע לאצבעות הטיפשות שלי, אבל זה לא עזר לה, והיא נתלשה אחר כבוד לצלילי "הקלאק" האופייניים להיפרדות של חלקים במונחים של אלימות. אני אתעכב מעט על החלק הזה, שכן פה מופיעה הטיפשות שלי בפעם הראשונה, לא בהיסטוריה, אלא בקטע הקצר הזה של החיים. ברגע שהדגם זז מעט, הרגשתי שאני נשען על המראה, אבל משהו פנימי טיפשי נורא אמר לי "עוד שנייה סיימת להדק את הבורג לא יקרה למראה כלום בשנייה הזו…" וזו תמצית הטיפשות, כי המראה עפה בפחות משנייה וכבר ציינתי שזה דגם מוגבל? כל מה שנשאר זה אכזבה קלה ובחינה מדוקדקת של הנזק.

כשעיכלתי את מידת הנזק, עלתה במוחי הברקה מהצד היותר חכם במערכת שגרס כך, אני אשים בצד את המראה שעפה, אחכה למפגש מכובד של אספנים כמוני, ואחפש לי אחד שגם בונה דגמים, הרי ידוע שאם טיפשים כמוני שוברים אז תמיד יש את הגאונים שבונים. בקיצור, אמרתי לעצמי: אני אתחבר אל הבנאדם כמו שלא התחברתי לאף אחד, אני אהיה לתחושתו נכס של חבר וברגע של כושר אספר לו על הטיפשות שלי, וכך הוא יפציר בי להביא לו את הדגם כדי שהוא יוכל לתקן אותו, ובזה תסתיים לה סאגת הטיפשות שלי לא ככה? אז לא. אני לא יכול להסביר מי אצלי מנהל המערכת, אבל נראה לי שהוא שותה בעבודה, כי מיד אחרי המחשבה הראשונית שהקרינה סוג של חכמה, הגיחה לה המחשבה החזקה אבל הטיפשה יותר שאמרה כך: מה אני צריך טובות מאנשים? אז נכון שהיד שלי קצת רועדת, אין לי תאורה מתאימה שלא לדבר על זכוכית מגדלת ובכלל איזה שהוא כישרון בהדבקה של דברים אבל יש לי חזון, דבק סופר גלו שחברה שלי הדביקה איתו משקפיים שעד היום משרתים אותה, והמסקנה הייתה "אני אפתור את זה כאן ועכשיו". אני אתמצת את זה באופן הכי טכני שאפשר, הדבק פגע בצבע של הדגם ולא הצלחתי להצמיד את המראה כמו שצריך, יצאתי טיפש וזה היה יום התשלום.

למזלי הגדול למרות שהדגם היה מוגבל בייצור, למוכר נשארו עוד מספר בודד של פריטים ומיהרתי להזמין אחד חדש. לא, זה לא פתרון לטיפשות אבל בהחלט העלים חלק מתחושת האשמה שניקרה בי. בכל מקרה צריך גם לדעת לקחת דברים בפרופורציה, יש דברים חשובים יותר בחיים, גם אם לפעמים זה נראה שלא. אני שמח שלפחות השגיאה הזו עלתה לי בדגם שעוד זמין להשלמה, אחרת אולי הייתי קצת יותר מתוסכל באופן יחסי כמובן, כבר רשמתי שהחיים יותר גדולים מזה. חלק מתהליך השיקום שלי מהטיפשות הוא לכתוב את המאמר הזה, מתוך מחשבה שזה יעזור לי לקבל את הסיטואציה באופן נינוח יותר, ואולי למנוע טיפשות מאחרים על ידי כך שילמדו מזו שלי. את האמת, זה מרגיש כמו המכתבים האלו שמכריחים אותך לכתוב בבית ספר אחרי ששברת מוסכמות פדגוגית, נו ניחא העיקר שנמגר את הטיפשות ואחזיר לי את התמיכה והעידוד.

אחרי שהרבתי לקשקש על צרותיי הגיע הזמן למעשי, אני אתקוף את הכותרת מהצד ההפוך שלה וארשום: מה לא עושים שהדגם נשבר? זה פשוט, אל תהיו טיפשים, סבלנות זה אחד הכלים הכי יעילים בטבע. אם אתם לא בקיאים ברזי ההדבקה והתיקון אל תיכנסו לזה באופן מיידי, תקראו קצת תבינו מה אתם צריכים כדי לבצע את התיקון. לא בושה להיעזר באחינו לתחביב בוני הדגמים, הם יכולים לתת אחלה עצות למתחילים ובמקרים קליניים הם יודעים לתת עזרה מלאה, אם כי לא תמיד בחינם, בסופו של יום זמן = כסף, או יותר נכון עוד דגם לאוסף, במיוחד אם הם בוני דגמים חרוצים. והכי חשוב אל תיקחו את זה ללב, הבריאות חשובה הרבה יותר וזה בדוק.

One comment

  • איציק מלכין

    אם טיפשות היתה מחלה.. חחח
    זה קרה, זה קורה, וזה יקרה. לא קשור לטיפשות זה פשוט חלק מהתחביב
    לכל תחביב יש את הנקודות הרגישות וזה אחת הנקודות הרגישות הקשורות לתחביב שלנו שלא פוסחות על אף קנה מידה
    ואין גם דרך להמנע מזה זה כמו שאמרתי קורה
    מה שכן תמיד טוב שיש לך ברשימת חברים אחד שיודע לתקן

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s