מניה של קרטון


כל דגם מגיע עם אריזת קרטון, אך מה המשמעות שלה מעבר לשליחת המוצר לשוק? למה רוב האספנים שומרים עליה ביראת כבוד ומצמצמים את שטחי האחסון שלהם בשביל אריזה חסרת תועלת? או שמא היא בעלת חשיבות ואני סתם מדרדרה לתהומות האשפה והמיחזור.


הטלפון נותן את אות המסרון, "נא להגיע לסופר, דגם שאתה מחכה לו הגיע והנחנו אותו ליד השמן" . שמח עם קצת חשש, אולי הדגם שבור, משומש חריג, ואולי נפל עליו פסנתר במשטחי המיון של האיילה החולה. התבדיתי, האריזה שלמה, המכס עזב אותי במנוחה, והכל הגיע שלם עם ניחוח של חדש או משומש סביר, תלוי מאוד בזמינות. מוציא את הדגם מהאריזה ומניח על המדף (בתקווה שיש מקום), לוקח את האריזה ו…מניח גם אותה על המדף. הגיוני? שני מקומות אחסון זהים במחיר של דגם אחד? יכול להיות שאני מדמיין לא יודע, סתם מרגיש לי כמו בזבוז.

מה יש לו לקרטון הזה שהוא הרוויח את מקומו על המדף ביושר? איזו תכונה, או יותר נכון איזה ערך מוסף יש לאריזת הקרטון על האספן המצוי? קשה לשים את האצבע בדיוק, אבל אחת מהסיבות טמונה בערכו של הדגם, בשוק האספנות דגם עם אריזה מקורית יצליח להגדיל את ערכו במסע הזמן, את האמת שגם דגם בלי "הקרטון" יצליח להגדיל את שוויו בהתאם לדרישות השוק, אך אם מולו יתייצב אחד זהה עם אריזה מקורית, ערכו של השני כנראה יהיה גבוה יותר. ומי מייצר את דרישות השוק האלו? אנחנו האספנים, אשר מעניקים חשיבות עדיפה לקרטון ומהללים את נוכחותו. אנחנו מוכנים לשלם יותר על דגם משומש עם אריזת קרטון ובעצם מאפשרים באופן בלתי מודע לשוק הקרטונים להתקיים בכל הכוח.

אריזת הקרטון בונה אצלנו בראש דימוי של "שלם" ועל כן אנו מתקשים להיפרד מאחיזתו חסרת הטעם. במוחנו זה נראה חיבור מחייב בין האריזה לתכולתה וחלילה לנו לאבדה במסע האיסוף. בנוסף לשלמות, אספנות האריזה הופכת לסוג מיקוד בפני עצמו, הרי מי לא נהנה להחזיק בידו אריזה בת עשרים שנה של יצרנית שאולי כבר הספיקה להימחק מעל פני האדמה ואולי אף לשנות לגמרי את פניה. אם אתם אספני 1/18 אז המצב הרבה יותר קשה, מלבד גודלם היחסי של האריזות, קופסאות הדגמים משמשות גם בתור כלי אחסון ושינוע, אז תוסיפו לכם עוד כמה משקולות על כף המאזניים, אבל לרעתכם.

סיבות נגד זריקת אריזות הדגמים יש לנו בשפע, אז למה דווקא כן לזרוק? הא זה פשוט, כי זה חוסך מלא מקום בבית. במקום להכפיל את האוסף בשתיים, אפשר לשמור על גודלו המקורי מבלי לפגוע בזוגיות או במקום האחסון של הסדינים. אספנים רציניים לא עושים החלפות ומכירות כל שני וחמישי, וערך הדגם עובר דרך עיניהם על התצוגה, לא בתוך הקרטון מתחת למיטה.

זהו וויכוח נצחי שתלוי מאוד באופי של האספן, אני מכיר אנשים שלא יהססו לזרוק את האריזה בשנייה שהם מקבלים את הדגם, ואני מכיר כאלו שגם אם צריך לזרוק כמה בגדים ושמיכה בשביל האריזה הם יעשו זאת. אז באיזה צד אתם? זורקים או מאחסנים?

4 תגובות

  • איציק מלכין

    לא יודע אם הקרטונים הם מיותרים וחסרי טעם
    אני שומר על כל הארוזות של הדגמים שרכשתי ולא בגלל שהם "שלמים" בזמן מכירה למרות שזה כן עוזר לפעמים
    אני שומר עליהם כי באספנות ולא רק של דגמים ברגע שיש לך את האריזה זה מראה על הפרובידנס(לא יודע איך לתרגם לעברית) של המוצר וזה הסיבה העיקרית לזה שאני שומר על הקופסאות של הדגמים שלי

    לפעמים במיוחד כאשר יש חלון תצוגה הרבה אספנים ללא ויטרינה מסודרת שומרים את הדגמים בקופסת תצוגה למנוע את הפגיעה של האבק
    עוד סיבה לשמור על הקופסאות של הדגמים הם לניוד כמו מעבר דירה או יציאה לתערוכה יותר קל לשמור על הדגמים שלך מפגיעה כשאתה מנייד אותם היא בקופסא המקורית שלהם

    ולכל לדעתי כן חשוב וצריך לשמור על הקופסאות של הדגמים שלך

    Liked by 1 person

    • במקרה שלך (1/18) כבר ציינתי שיש עוד משתנים שמשפיעים כי האריזות משמשות גם ככלי אחסון, הגנה ושינוע במקרים שונים. אבל, שטח האחסון שהאריזות תופסות הוא משמעותי הרבה יותר, ודורשות שטחי אחסון גדולים ביחס לשאר הקנ"מ. עוד לקחתי בחשבון כי אריזות מקבלות משמעות נוספת במכלול האיסוף ולכן עוד יותר קשה להיפרד מהם. חלק מרכזי באספנות זה לאסוף, משמע למלא שטחים עם האוסף על כל מרכיביו, וכנראה ההכרעה בתחום תישאר לצדן של האריזות.

      אהבתי

  • אני מקפיד לשמור על האריזות של הדגמים שלי. גם מבחינתי אריזה מוסיםה לשלמות של הדגם. סיבה משנית אך חשובה מבחינתי היא מעברי דירות תקופים, אריזתו המקורית של הדגם שומרת עליו בצורה מיטבית.

    Liked by 1 person

  • פינגבאק: גאות ושפל – מחזוריות בחייו של אספן | מיניקארס - רכבים קטנים, סיפורים גדולים

כתיבת תגובה