סקירת דגם: VW Beetle 1983 Oettinger by Otto

הסיפור של אטינגר

השם אטינגר (Oettinger) פחות מוכר בהקשר של גרסאות משופרות לרכבים סידרתים בניגוד לשמות כמו Shelby, Mugen, Brabus, Hamann וכו', אך באמתחתו היסטוריה עשירה מאוד של שיפור רכבי VW.

ג'רארד אטינגר (Gerhard Oettinger) הקים בשנת 1951 בעיר פרידריכסדורף (Friedrichsdorf) שבגרמניה את סדנת Okrasa, ראשי תיבות בגרמנית של חלקי חילוף וציוד מיוחד מבית אטינגר. העיסוק המרכזי של הסדנה  היה שיפור מנועים. חזונו היה ייצור רכבים סדרתיים, אשר בנוסף לשימושיות יומיומית יספקו גם מומנט והספק עדיפים בהרבה בהשוואה למתחרות בסגמנט. בין המכוניות הראשונות שעברה תחת ידיו הייתה הקרמן ג'יה משנת 1956. היישום של החזון היה בדמות ייצור מנועים אשר סיפקו את הכוח לא רק בחלק העליון של סקלת הסל"ד, אלא ביצועים נאים כבר בסיבובי מנוע נמוכים. במרוצת השנים אטינגר קיבל את הכינוי המחייב HP Magician (Horse Power) ונחשב לאבי "הטיונרים".

החל בשנת 1975, כשהוא כבר נחשב למשפר רכבי VW הוותיק והנודע בעולם, התרכז אטינגר בשיפור הגרסאות הספורטיביות של הגולף. סדנתו הייתה הראשונה בעולם להציג אב טיפוס של גרסת 16 שסתומים למנוע מייצור המוני בתערוכת פרנקפורט בשנת 1977. המכוניות המשמעותיות ביותר שיוצרו על ידי הסדנה היו Oettinger 1600 E/16  ו-Golf GTI 16S שהוצגו בשנת 1981. הביצועים שופרו באופן ניכר לעומת הגרסאות הרגילות, עד כדי כך שהמכוניות זכו לביקורות מאוד אוהדות מעיתונות הרכב ואפשרו השוואה לקטגוריות יותר יוקרתיות כמו BMW 528,BMW 3.0 Si  ואפילו פורשה 928. הסדנה עודנה מספקת גרסאות משופרות של הגולף גם בימינו.

קרדיט על המידע לאתר הרשמי של סדנת oettinger

החיפושית של אטינגר

החיפושית (Käfer בגרמנית) או פולקסוואגן טייפ 1 בשמה הרשמי, הנה מכונית אגדית בעלת היסטוריה עשירה. היא יוצרה בין השנים 1938 ועד 2003, ובהמשך זכתה לגרסאות מחודשות וחדישות אשר ניסו לשמר את רוח העיצוב האלמותי. בעת תכנונה הראשוני הדרישות היו ליצור מכונית זולה ופשוטה להמונים. עם 21 וחצי מיליון יחידות שיצאו מפס הייצור זוהי המכונית שיוצרה בכמות הגדולה ביותר אי פעם ופלטפורמת רכב עם המשכיות ייצור הארוכה בהיסטוריה.

הדגם בסקירה זו הוא של החיפושית מסדנת Okrasa שיוצרה באישור פולקסוואגן כדי לתת מענה לחובבי החיפושית שחיפשו גרסה קצת יותר חזקה וייחודית. כחלק מהשיפורים מנוע ה-1.2 ליטר הסטנדרטי הוחלף באחד עם נפח מוגדל של 1.3 ליטר בעל  הזרקת דלק כפולה. השינוי העלה את ההספק מ-33 ל-51 ואת המהירות המקסימלית מ-116 ל-153 קמ"ש. לטובת שיפור האחיזה וההתנהגות במהירויות הגבוהות, המתלים הונמכו ב-60 מ"מ והחישוקים הסטנדרטיים הוחלפו בחישוקי "זהב" תוצרת Lemmerz GT.

השינויים בעיצוב החיצוני כללו ספוילר "אטינגר" קדמי, צבע שחור מטאלי, כיתובי צד המציינים את הגרסה המיוחדת, עיטורים ופסי זהב. מבפנים נוסף גלגל הגה ספורטיבי בעל 4 חישורים, מושבי ספורט ושעון חום מנוע. הגרסה הזו הייתה זמינה בין השנים 1983 ו1985 בגרמניה בלבד.

oettinger_beetle

קרדיט על המידע: האתר הנהדר של sebeetles, והאתר הרשמי של Otto-Models

הדגם של Otto-Mobile

כמו כל דגמי תוצרת  OTTO, מדובר בדגם אטום העשוי רזין. דגמי רזין מיוצרים בסדרות מוגבלות, במקרה זה: 3000 יחידות. OTTO נחשבת לזולה מבין יצרניות דגמי הרזין ולרוב נותנת תמורה מצוינת למחיר. לחובתה ניתן לזקוף את  בקרת איכות ההרכבה הלא אחידה.

החיפושית המדוברת מייצגת מכונית משנת ייצור 1984. אמנם המרכב של החיפושית המקורית, קופה עם מנוע אחורי, אינו תואם את המיקוד העיקרי של האוסף שלי: הוט האצ', אבל עקב קווים חיצוניים המזכירים האצ'בק, חשיבותה ההיסטורית והגרסה הספציפית המהממת הזו, ההחלטה לצרף אותה לאוסף התקבלה בקלות. בהמשך מצוינות הנקודות העיקריות של הדגם.   בשורה התחתונה  מדובר בדגם טיפוסי של OTTO, אשר נראה נהדר ועובר את מבחן הוויטרינה בהצטיינות.

Single2

נקודות חיוביות:

  • שחזור מדויק של הצורה חיצונית.
  • גובה ישיבה (STANCE) מצוין.
  • צביעה איכותית ועשירה, כולל כתובים חדים ומפורטים.
  • ביצוע מצוין של הפרטים החיצוניים: גלגלים, פסי קישוט, פנסים, פגושים ואגזוז.
  • הדגם מרגיש מוצק מאוד.
  • המרווחים של חלקי המרכב מודגשים ובולטים במידה הנכונה.
  • פנים הרכב מפורט יחסית.

נקודות שליליות:

  • הדגם לא חף מבקרת איכות לקויה: כתמי דבק על חלקי מרכב, הדבקה רשלנית מעל החלונות בצד נהג ולוחית רישוי קדמית עקומה.
  • הדגם אטום ואין חלקי מרכב נפתחים.
  • פספוסים קלים בצביעת פסי הקישוט.
  • אין אפשרות להפנות את הגלגלים.
  • החלונות עשויים פלסטיק דק, אינם משדרים בטחון ולפעמים נוצרים עיוותים קלים.

אסיים את הסקירה בעוד כמה תמונות, כולל בצמד עם כמה נציגות הוט האצ' רציניות:

Single1

2 תגובות

  • החיפושית זו קלאסיקה מוטורית אמיתית, גרסה חמה בייצור סדיר מוסיפה לה עוד צד אלמותי. נהניתי לקרוא (באמת שלא הכרתי את הגרסה לפני הפרסום שלך) והתמונות כרגיל מעבירות את חווית הדגם על הצד הטוב ביותר, נראה ש-Otto עושים בחירות טובות בדגמים שיוצאים לייצור. אני מכיר בטענות על רמת הליטוש והגימור הטיפה בעייתית של החברה אך התמחור "ומבחן הוויטרינה" הופכים את הדגמים שלהם להצעה אטרקטיבית שקשה לסרב לה, מצאתי עצמי כבר מספר פעמים מתפתה להזמין 1/18 רק בגלל שהמחיר שלהם לעתים נמוך מ-43 שכבר קשה להשיג, הסיבה היחידה שלא הזמנתי הייתה רק כי שכנעתי את עצמי להישאר במיקוד, אבל אין לי ספק שאם אזמין 1/18 בפעם הראשונה זה יהיה מ-Otto.

    Liked by 1 person

  • OTTO בהחלט מייצרים דברים מאוד מעניינים. הם מוציאים המון דגמים הרחוקים מהמיינסטרים המבוקש. עקב המיקוד שלי, ברוב המקרים הם האופציה היחידה, ככה שאין לי יותר מדי ברירות. מחבר'ה שקנו דגמי BMW שלהם, הבנתי שאיכות ההרכבה יותר טובה. אני בדגמים שיש לי, לא ראיתי איזה שיפור ניכר. בשורה התחתונה, התמורה שלהם טובה בדרך כלל (כל עוד מתרגלים לרמת המחירים המקובלת בתחום).

    לדעתי, מחיר נמוך לא צריך להוות שיקול להוספת דגם לאוסף. המיקוד הוא מקודש ולא סתם – ב1:43 אפשרויות ההתפזרות הן כמעט בלתי מוגבלות.

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s