מרצדס O303, אגד עם הפנים לשנות האלפיים


הוא הגיע לישראל דרך אגד בשנות ה-80', היה חלק מהנוף הישראלי לפחות עד שנות ה-2000, סוס עבודה כזה לא זכור עוד בשוק  האוטובוסים. הפריצה הגדולה של מרצדס בשוק האוטובוסים העולמי בכלל והישראלי בפרט, מרצדס-בנץ 303, אגדה של שינוע המוני.


אוטובוס נצחי

סתיו 1974 בתערוכת הרכב השנתית בפריז, מרצדס חשפה את האוטובוס הבא שלה, זה שאמור להחליף את ה-302 המזדקן, במספר המתבקש 303. באותה שנה בדצמבר הושק האוטובוס רשמית בגרמניה על ידי מרצדס, האוטובוס החדש הוצע ב-39 תצורות מרכב שונות, אשר כללו בחירה של מספר מושבים, סוג המושבים, שירותים, בר שתייה, גובה המרכב, אורך המרכב, מזגן, דלתות וכן הלאה, כל צרכן בחר את המרכב ומאפייניו לפי הצרכים שלו. בגזרת המנועים, מרצדס הציעה שלושה מנועים מתוך ההיצע המפורסם שלה בתחום מנועי הדיזל למשאיות, מנוע V6 המפיק 192 כוחות סוס, מנוע V8 המפיק 256 כוחות סוס ומנוע V10 המפיק 320 כוחות סוס. למנועים שודכו מספר סוגים של מערכות תמסורת, שתי תצורות ידניות, האחת של חמישה הילוכים והשנייה של שישה, ועוד שתי תיבות אוטומטיות של ארבעה הילוכים.

במחלקת העיצוב של מרצדס שמו דגש על תחזוקה קלה גם בכל הקשור לניקיון ולנראות של האוטובוס, על כן בעזרת הדמיות ממוחשבות, מנהרות אווירודינמיות ומבחני שטח, תכננו את המרכב כך שיוכל לנוע קילומטרים רבים, בתנאים סביבתיים משתנים מבלי שהחלק העליון של האוטובוס בדגש על אזור החלונות יצבור לכלוך טורדני כמו פיח, אבק ובוץ. בחלון האחורי אפשר לשים לב לכנף שהורכבה בחלקו העליון על מנת לנתב את האוויר מחוץ לטווח החלון, צדדי המורכב עוצבו כדי לדחוף את האוויר כלפי מטה, ואפילו הטקסטורה המחורצת של הפנס האחורי נועדה לדחות לכלוך סביבתי.

השירות באגד

תחילת שנות ה-70 של המאה העשרים, בקואופרטיב אגד התחילו לחפש מחליף ראוי לתוצרים של חברת ליילנד הבריטית. עשרים שנה של מערכת יחסים פורייה וכלכלית בין אגד וליילנד עלו על שרטון, בעיות אספקה בגלל שביתות, שום דגם מודרני באופק והצטרפות לחרם הערבי על ישראל, כל אלו שלחו את אגד לחפש מחליף רציני למארק 2 בשדות זרים. באותה תקופה, מרצדס עשתה חיל עולמי בגזרת האוטובוסים עם ה-302 שלה, באגד לא היססו והזמינו כ-30 אוטובוסים מהחברה הגרמנית והציבו אותם בעיקר בקווי אילת והדרום. העסקה הראשונה עם מרצדס הניבה לאגד תמורה טובה לכסף, האוטובוסים היו באיכות גבוהה, נעימים לנסיעה ועם מנועים חזקים. לכן כשמרצדס הציגה ושחררה לשוק את ה-303 השיפור המודרני והמתקדם ל-302, לא היה כמעט ספק בכיוון שאליו אגד כיוונה.

בשנת 1978 נפרק בישראל ה-O303 הראשון של מרצדס למען מבחן שירות ותקינה באגד, המרכב של האוטובוס היה מכוון תיירות, ממוזג, עם 50 מושבים פלוס אחד למדריך, המושבים היו רחבים ניתנים לתזוזה ובעלי יכולת הטיה למשענת גב, אבל אחרי שלב התקינה, מושבים אלו הוחלפו במושבים פשוטים ודקים על מנת לאפשר יותר מקום עמידה וישיבה. אחרי תקופת ניסיון מוצלחת שהוכיחה מעל לכל ספק כי באגד מצאו את מבוקשם, הם בנו תכנית חומש להצטיידות גדולה באוטובוסים מתוצרת מרצדס לקווים הבינעירוניים (O303) וגם לעירוניים (O305), מרצדס מצידה התחייבה לאספקה מהירה, אחריות מורחבת ותנאי מימון נוחים לקבוצת אגד.

סרטון תדמית של אגד המדגיש את ההצטיידות במרצדס O303

בתחילת 1980 החלו לזרום לאגד כ-300 אוטובוסים מוגמרים מהיצרן הגרמני, מנוע V8, תיבה אוטומטית 4 הילוכים, חלקם ממוזגים וחלקם כוללים רק מערכת אוורור ( קרוי גם: מרכב "מאולץ"), תצורות המושבים השתנו בהתאם לייעוד, 50 לתיירות ו-55 לקווים הציבוריים. בסניפי אגד השונים קיבלו את האוטובוסים החדשים בחגיגה גדולה, הנהגים שמחו לקבל שדה ראייה רחב ותיבה אוטומטית מתקדמת. הנוסעים מאידך, נהנו מנסיעה חלקה, נוחה ושקטה ביחס לצי האוטובוסים הקודם שהיה בשירות אגד, ובכלל איכות ההרכבה והגימור הגבוה של האוטובוס הגרמני ניכרו בכל פינה.

HZ_107_0303_B_10

אוטובוס עם מרכב מוגמר מגיע מגרמניה.

הגרסאות של הארגז ומרכבים

כחלק מתנאי הסבסוד הממשלתיים של חברת אגד היא נדרשה לספק עבודה למפעלים ולתוצרת מקומית. לכן, בהמשך ההצטיידות של האוטובוס הגרמני, אגד הזמינה גם שלדות בלבד על מנת שחברת מרכבים או הארגז יוכלו לבצע את המרכב והגימור הסופי כאן בישראל. איכות ההרכבה, החומרים והתוצאה הכללית היו רחוקים לרעה מן התוצרת הגרמנית של מרצדס, אך עם הזמן ההרכבות הישראליות שופרו וצמצמו את הפער. ההבדל החזותי הבולט ביותר בין הגרסה "הישראלית" לגרסה המוגמרת הגרמנית הוא הגג המעוגל, האוטובוסים שהגיעו מוכנים מגרמניה היו בעלי גג וחלונות מעוגלים בחלקם העליון ואילו האוטובוסים שהורכבו בארץ נעדרו תכונה זו והציגו מראה מרובע קופסתי. ההבדל נוצר בגלל שיטות הייצור השונות, במרצדס ייצרו את המרכב כיחידה אחת קשיחה ואילו בישראל בנו את המרכב חלק, חלק.

HZ_107_0303_B_21

השלדות שהגיעו להרכבה בחברות ישראליות, התוצאה הסופית לא הייתה דומה ליצרן הגרמני.

ה-O303 תמיד ייזכר בישראל כאחד האוטובוסים המפורסמים ביותר, בייחוד בשילוב המיתוג האדום של אגד. התרבות הישראלית נקשרה לאוטובוס הזה בכבישי הארץ לאורך תקופה ארוכה של כ-20 שנה, וכן, גם היו מספר מועט של אוטובוסים שהצליחו לזלוג אל תוך המיתוג הירוק של אגד אחרי שנות האלפיים. סוס העבודה של אגד לצערי ולצערנו גם היה (שלא באשמתו) חלק מנוף הטרור שהופנה כלפי מדינת ישראל, כמו חטיפת קו 300 ופיגועי תופת שונים וקשים. לקראת אמצע שנות ה-90 באגד כבר החלו להוציא לפנסיה את ה-303 בשלבים על ידי מחליפו מטעם מרצדס ה-404, והאוטובוסים הישנים נמכרו בעיקר לאירופה המזרחית לעתים כחלקי חילוף זולים ולעתים כאוטובוסים שלמים. אפשר לסכם ולומר שה-O303 היה הסוס עבודה האולטימטיבי של אגד, ולא בטוח שאי פעם ימצא לו בעתיד הנראה לעין מחליף תואם, בייחוד עם דור האוטובוסים הנוכחי, סיניים וזולים. היום השאיפה של חברות האוטובוסים היא מחיר ראשוני נמוך והחלפה מהירה, ופחות כלים עמידים ואמינים לטווח ארוך שבאופן צפוי גם עולים הרבה יותר.


הדגם

אחרי כל ההקדמה ההיסטורית על הסוס עבודה המדהים הזה, אני אתרכז במרכב ספציפי אחד, וזה למרות שיש לי כמה דגמי 303 נוספים באוסף כי לדעתי זה האוטובוס הכי יפה שנסע בארץ. מספר הרכב הוא 87-722 והמספר הסידורי של סוג המרכב הוא: 0.303 (15R-7 (202, זה אחד ממרכבי הניסוי שהגיעו לארץ מוגמרים בתוספת מיזוג אויר. בסיום הניסוי המרכב נכנס לשירות בחברת "גת" אשר הייתה סוג של חברת בת של אגד והתמקדה בעיקר בתיירות. מי זוכר את האוטובוסים של גת? שהיו לוקחים אותך מהמטוס לטרמינל ואז היית עולה על עוד אוטובוס של גת ונוסע ליעדך או ההפך. אחרי שאגד וגת התאחדו האוטובוס נצבע בצביעה של אגד והמשיך לשרת עוד שנים רבות בחברה, יש שמועה שטוענת כי האוטובוס נפגע בשריפה באחד החניונים אך היא לא אומתה.

הדגמים שברשותי הם של יצרן אוקראיני בשם וקטור VECTOR, המייצר את הדגמים שלו מראזין, הצביעה מתבצעת בעבודת יד והם מגיעים ממוספרים. היבואן הישראלי אשר גם אחראי בפועל על ייצור דגמי 303 מהחברה הזו, מייצר כמה גרסאות של המרכב לפי שנים ולפי שרות בחברות התחבורה השונות בישראל, וכן גם על בסיס דגמים מהמוזיאון ההיסטורי של אגד ודן. הדגם הוא 1:43 אמיתי וברמת פירוט מעולה ואין לו הרבה חסרונות, החיסרון הראשון לדעתי הוא שלפעמים יש בעיה קלה עם הצבע אבל זה הגיוני לחלוטין בהתחשב בעובדה שזו צביעה ידנית, וחיסרון נוסף ומשמעותי הוא המחיר הגבוה יחסית לכל דגם.

דגם הניסוי

תקופת השירות בגת

תקופת השירות באגד

תמונה משותפות

20180726_200045

9 תגובות

  • אחלה כתבה.
    מעניינת וקולחת, תודה על ההשקעה!
    רואים שחלק זה מההיסטוריה התחבורתית של עם ישראל חקוק אצלך חזק.

    Liked by 2 אנשים

  • איציק מלכין

    האמת שזה יותר קשור לאוטובוס של נוף ילדותי וכשראיתי את ה303 הראשון שלי התאהבתי בו
    וזהגם האוטובוס שנסעתי איתו הכי הרבה במהלך שנותי עד סוף הצבא שבתחילו להכניס את הoc500 לשרות

    אהבתי

  • ניר גולדשטיין

    אבא שלי היה נהג הניסוי של אגד..
    לקחו את האוטובוס מלא בשקי חול ואנשים לדמות מטען מלא
    לכל אורך חצי האי סיני רגע לפני שהחזירו אותו למצרים

    Liked by 2 אנשים

  • ג'קי בר-לב

    ע"מ לדייק: 87-722 עבד באגד בלבד ועל סמך התוצאות המוצלחות של תקופת הניסוי באגד, הוזמנו O303 לאגד ולחברות הבנות.
    87-722 נשאר בשרות מס' שנים כשהמאפיין הבולט שלו הוא המיקום של המזגן בחלק האחורי של הגג בניגוד למזגן שהותקן במרכז הגג בדגמים מההצטידות הסידרתית.
    הדלת האחורית היתה מאחורי הסרן האחורי והוזזה לאמצע האוטובוס בדגמים הסידרתיים.
    לאחר שהוצא משרות שופץ האוטובוס לחלוטין ע"מ שיעבור לתצוגה במוזיאון אגד.
    לצערינו הוא נשרף כליל בפיגוע השריפה שהיה במוסך אגד באיזור התעשיה ארז.

    Liked by 1 person

  • הדגמים פשוט מיוחדים, אי אפשר להתעלם מתור הזהב של אגד עם ה-303 והמיתוג האדום, זה פשוט אוטובוס שתמיד יהיה חלק מזיכרון הילדות שלי. ולמרות כל האהבה ל-303, אחרי שנות האלפיים אם היית "נופל" על שריד היסטורי כזה עם מיתוג ירוק הנסיעה הייתה מרגישה כמו עינוי, בעיקר כי האוטובוסים האלה כבר היו ישנים ושחוקים מאוד וגם כי האוטובוסים החדשים פשוט היו מתקדמים וטובים יותר מבחינת הקדמה של אותן שנים ביחס לשנות ה-80.

    אהבתי

  • ה 303 הראשון שמספר לוחית הרישוי 87-722 אכן נשרף בחניון אגד בארז.
    הוא היה במהלך שיפוץ נירחב לצורך העברתו למוזיאון אגד שבחולון.
    השריפה ניגרמה על ידי מפגע ערבי שהצית את החניון וכילה עשרות אוטובוסים.

    Liked by 2 אנשים

  • איציק המון תודה על ההשקעה !! סקירה היסטורית מעניינת ומרעננת לכלי תחבורה משמעותי ביותר. כילד התרגשתי כל פעם מחדש לעלות על ה-303 כאשר הייתי נוסע לבקר את המשפחה.
    למרות הבעיה הקלה עם הצבע הדגמים מאוד מיוחדים.
    מצער לשמוע שהאוטובוס נשרף בחניון ארז, לפחות עלה לי רעיון לאור התגובות לקחת את הקטנטנים לביקור במוזיאון אגד – מאוד אוהבים אוטובוסים 🙂

    Liked by 1 person

  • מושקע ויפה נהניתי מאוד לקרוא וללמוד על ההיסטורה

    אהבתי

כתיבת תגובה