הצרפתי שערק לגרמניה ועקץ את סיטרואן


עונת 2013 ב-WRC תיזכר כשנת מהפך, דאבל גרמני ושבירת ההגמוניה של לואב עם סיטרואן על ידי כוכב חדש בעולם הראלי, סבסטיאן אוז'ייה. לואב ואוז'ייה חולקים שם פרטי ומוצא, עשו כמעט את אותה הדרך ויש ביניהם הפרש של עשור. סבסטיאן וסבסטיאן ראש בראש, קבוצה גרמנית מול אקסית מצרפת.


עונת 2011, פולקסוואגן חזרה לעולם ה-WRC אחרי היעלמות של 21 שנה. הגישושים הראשונים שלה כללו שבעה נהגים שונים בארבעה מסלולי ראלי, אך את הפצצה האמיתית פולקסוואגן הטילה בסוף עונת 2011, כשהיא הכריזה על גיוסו של נהג צעיר ומוכשר, שעד לאותו רגע התחרה בצלו של לואב בקבוצה של סיטרואן, הלא הוא סבסטיאן אוז'ייה.

בשנת 2005 אוז'ייה החל (בגיל 22) את דרכו בעולם הראלי בדיוק כמו לואב לפניו, בחממות הצרפתיות והביתיות של פיג’וסיטרואן, ותחת החסות של הארגון הצרפתי לקידום הספורט המוטורי ה-FFSA. בשנת 2009, סיטרואן שכבר הרוויחה בעבר מכשרון ראלי שגדל אצלה בחממות, מיהרה לצרף את אוז'ייה אל קבוצת הצעירים. שנתיים אחרי ב-2011, קיבל אוז'ייה את הכבוד להצטרף לצוות הבוגרים והרשמי של סיטרואן לצידו של לואב האגדי, וכיאה לכוכב חדש שנכנס למשפחה מגובשת, התפתח קרב ראש בראש בין לואב לאוז'ייה (בדיוק כמו הקרב המפורסם בסובארו של עונת 1995 בין סיינז למקריי). במירוץ הפתיחה בשוודיה הצליח אוז'ייה להקדים את לואב בשני מקומות, אך לואב שועל וותיק השתלט על רוב העונה וסיים כהרגלו במקום הראשון. אוז'ייה "נפל" למקום השלישי המכובד אך ידע שהצלחתו קרובה, ובזכות הצעה נדיבה מפולקסוואגן, ערק אל הגרמנים והשאיר את סיטרואן בלי דור המשך.

עונת 2012, פולקסוואגן עדיין עבדה במרץ על הפולו R החדשה, וכפתרון ביניים הסתפקה בפאביה S2000 מיושנת. הפאביה אינה השתייכה לקטגוריה הראשית,  אלא לקטגוריה השנייה ולכן כלל אינה דורגה מול היצרניות. עם תוצאות פושרות בדירוג הכללי, אוז'ייה נאלץ להסתפק במקום ה-10, הרחקהרחק מלואב במקום הראשון. אך ידוע לכל כי אליפות הנהגים אף פעם לא הייתה המטרה של הקטגוריה, במונחי ה-S-WRC (כיום נקראת WRC 2) הפאביה להטה בידיו של הכישרון הצעיר, ובדירוג הממוקד התיישבה בול במקום הראשון.

שחר חדש בעולם הראלי

עונת 2013 נפתחה עם רכב חדש לקבוצה הגרמנית, הפולו R בגיבוי מלא של האלוף לשעבר קרלוס סיינז. מנגד אצל הצרפתים, סבסטיאן לואב התחיל עונה חלקית בעקבות המעבר העתידי שלו לעולם ה-WTCC. על כן לואב השתתף רק בארבעה מסלולי ראלי סוערים למדי, בשניים מהם הוא הקדים את אוז'ייה, אך בשניים האחרים זה הצליח להקדימו. אוז'ייה עשה עונה מדהימה כשהוא הגיע למקום הראשון ב-9 מתוך 13 מירוצים. פולקסוואגן זכתה באליפות היצרניות לראשונה בתולדותיה, אוז'ייה השתלט על אליפות הנהגים ובישר עידן חדש בעולם הראלי. עונות 14-15 הלכו גם הם אל הצוות הגרמני ונהגה המוכשר, עונת 16 הלכה שוב אל הצוות הגרמני צרפתי, אך בסיומה פולקסוואגן הפתיעה בהודעת פרישה מה-WRC בגלל סיבות פנימיות. חלק טוענים שהעלות הכספית של פרשת זיוף נתוני הזיהום ברכבי הקבוצה הובילו לקיצוץ בחלק מהחטיבות, והקבוצה של הראלי הייתה הראשונה לחטוף.

סיכום עונת 2013 ב-WRC


 Sébastien Ogier 2013 – Volkswagen Polo R WRC – VW 1/43

הדגם שלי מייצג את הפולו של אוז'ייה במירוץ הפתיחה במונטה קרלו 2013, אוז'ייה נדחק למקום השני בהפרש של דקה וארבעים מהמקום הראשון שאליו הגיע לואב. הרפליקה הזו נמכרה תחת הלוגו של פולקסוואגן אך העבודה של ספארק במסגרת שיתוף הפעולה בין השתיים.

הטוב:

עבודה חיצונית כמעט מושלמת, חסויות, מדבקות וצבעים בתאימות מלאה למקור. הפרופורציה נכונה, קימורים, רווח בית גלגל ופתחי אוורור נעשו כמו שצריך. טקסטורה על הכנף אחורית כנדרש. בלמי דיסק מוצגים. חסות צבעונית על דופן הגלגל. חלונות בעלי שקיפות וברק טוב, גם המדבקות ופס ההגנה מהשמש מצורפים אליהם באופן מדויק. לא שכחו פרטים חיוניים בפנים כמו כלוב, גלגל נוסף, ידית בלם והילוכים, מטף, דיפון דלת ומושבים ממותגים. המסגרות של הפתחים על מכסה המנוע מוסיפות הרבה לגימור ולנראות הכללית.

הפחות טוב:

טעות באנטנות על הגג, במקור מדובר של שלוש אנטנות שונות אחת מהשנייה בגובה, בצורה ובקוטר, כאן חסכו כסף ועבודה ופשוט תקעו את אותה אנטנה בכל המיקומים. הספרה 8 המוצגת בשני צדי הרכב (גם על הדלת וגם על החלון האחורי) אמורה להיות זוהרת ובולטת באופן יחסי לצבע המרכב וזה לא המקרה כאן. התבנית והחומר ששימש לעשיית החישוקים לא משכנע, הרבה עיוותים וחוסרים בחלקי החישוק. בית פנס קדמי אמור להכיל שורת לדים כמקובל אך גם כאן חסכו והתעלמו מהתוספת. הרשתות של הפתחים על מכסה המנוע חוזרות על אותה טעות כמו האנטנות, במקום להתאים רשת בהתאם למיקום פשוט "דחפו" את אותה אחת בכולם. הרשת התחתונה על הפגוש (לפני האינטרקולר) פשוט גסה מדי ולא תואמת. הסמל הקדמי של פולקסוואגן צריך להיות מעוגל ולא שטוח וגם קצת ברק לא היה מזיק לו. הפנים של רכבי ראלי הוא ספרטני באופן כללי אך ב-1/43 ממוצע לא נהוג להשקיע יתר על המידה בחלקי בפנים וגם כאן זהו המקרה, אמנם ישנם הפריטים החיוניים אך אני אשמח לראות גימור פנים וחלקים כמו רצועות קשורה באופן יותר משכנע מפס צבע על הכיסא.

לסיכום:

מדובר על דגם ברמה טובה מאוד בטח בגזרת המחיר והקנה מידה המדובר, כיום ניתן להשיג את הדגם כמעט אצל כל יצרנית וברמת איכות ומחיר שונה כמובן. אני באופן אישי לא אזמין בעתיד מהדורת דילר כמו זו בעיקר בגלל קופסת הפלסטיק הענקית שהתלוותה אליה ואילצה אותי לדחוף את הדגם אל המגירה ולא אל התצוגה בגלל שיקולי מקום.

2 תגובות

כתיבת תגובה