דיקאסט, ראזין, זאמק ושאר ירקות


אחרי דיונים ארוכים ומתמשכים בכל פורמט אפשרי חיפשתי הודעה אחת שמרכזת את כל הדעות ולא מצאתי, אז הגיע הזמן שיהיה כתוב אחת ולתמיד,הדיון המתמשך ושלא יגמר לעולם ראזין נגד מתכת (סגסוגת).


לפני שאתחיל למנות את הפלוסים והמינוסים של כל חומר, בואו נגדיר את החומרים והתהליכים, שני החומרים עוברים את תהליך ה-DIECAST, שבעברית פשוטה אומר ששני החומרים מוזרקים בלחץ וחום לתבנית מוכנה מראש וכך נוצר הבסיס לדגם. הראזין הוא סוג של שרף סינתטי ודגמי המתכות מיוצרים מתרכובת של אבץ ואלומיניום הנקראים זאמק, לכל חומר יש את היתרונות והחסרונות שלו כמו שלכל קנה מידה יש את היתרונות והחסרונות שלו.

לדעתי, היתרון הכי רציני של הראזין לעומת הזאמק, הוא דיוק גבוה בקנה המידה, ובגלל זה כל הזויות והקימורים שיש לרכב האמיתי עוברים בצורה מעולה לדגם המיניאטורי ואין את הרווחים המעצבנים ואת כל החוסר איזון שיש בדגמי המתכת. לעומת זאת, היתרון הכי רציני של הזאמק על הראזין הוא שאפשר לייצר את הדגמים עם חלקים נפתחים שזה מוסיף לאיכות הפנימית של הדגם, ואז אתה יכול לראות ולהרגיש את חלל הנוסעים, למרות שיש דגמי ראזין עם חלקים נפתחים אבל המחיר שלהם עדיין גבוה מאוד כדי שזה יחשב משהו סטנדרטי. ולבסוף, דגמי ה-ABS שאמורים לתת לנו ליהנות משני העולמות, אבל גם כאן יש חילוקי דעות ובגלל שזה תחום חדש יחסית ורק אוטוארט עובדים בשיטה הזו אז לא נכנס לזה כרגע.

חסרונות נוספים של דגמי המתכת הם ה-zinc pest, שזו מחלה שיש לחומר הזה בגלל תערובת לא נכונה של הסגסוגת או חומר נגוע שגורמת לחלקים להתפורר במהלך חייהם במדף. וחיסרון נוסף היא הצביעה של החלקים, שגם בויטרינה ללא שמש ישירה לפעמים דוהה קצת הצבע וזה די מטריד.

חסרונות נוספים של דגמי הראזין הם רגישות של החלונות המודבקים, לא יודע ממש למה, לדעתי זה חלק מתהליך הרכבת הדגם וסוג החומר בו משתמשים וכמובן הדבק, מקווה שיהיה לזה פתרון טוב בעתיד הרחוק. חיסרון נוסף של דגמי הראזין, בגלל תהליך היצור הדגמים מאוד שבירים ורגישים למשלוחים או נפילות ואפילו תזוזה לא נכונה עם הדגם יכולה להשאיר אותך ללא חלק במיוחד מראות.

הדעות בקהילת האספנים מתחלקות לשלושה קבוצות:

  • קבוצה ראשונה, לא תקנה לעולם דגמי רזין.
  • קבוצה שנייה, קונה רק דגמי רזין.
  • קבוצה שלישית, לא ממש משנה לה מה החומר ממנו מורכב הדגם כל עוד הוא בקנה מידה המדויק ועומד בציפיות האיכות של האספן.

לדעתי כולם צודקים, ולשמחתי אני חלק מכל שלוש הקבוצות כי הגישה שלי היא אם זה 1:18 אמיתי לא אכפת לי מאיזה חומר זה מיוצר, יש לי זאמק, יש לי ראזין, יש לי פלסטיק, ויש לי ABS, ואולי בעתיד יהיה עץ ומודפס 3D ועוד חומרים שאני לא יכול לחשוב עליהם כרגע. החומר לא ממש חשוב לי, הדיוק בקנה מידה כן, אני מוכן לנסות כל חומר בתנאי שיהיה בו דיוק אמיתי בקנה מידה, ורמה גבוהה של צביעה, רמת פירוט פנימי סבירה, וכמובן בקרת איכות סופית שלא נקבל דגם עם פגמים ישירות מהחברה המייצרת.

אני לדוגמה רכשתי דגם מדהים מראזין של חברת MR, למרות האיכות המדהימה שלו ורמת הדיוק המרשימה שלו עדיין רכשתי גם את הדגם ממתכת של אוטוארט, פשוט כי רציתי לפתוח את הדלתות של הלמבורגיני, אבל שניהם עוברים את מבחן הויטרינה ונראים מעולה אחד ליד השני. הדגמים של רובנו בסופו של יום יושבים בויטרינות שלנו (אלו שיש להם ויטרינות), על המדף הדגמים יושבים סגורים, הפתיחה והצגת אפשריות הפתיחה מתבצעת לעיתים רחוקות, התצוגה החיצונית עושה את רוב העבודה.

כמו שאמרתי זו שאלה שאנו נדבר עליה עוד הרבה, במיוחד בעתיד שהיו עוד חומרים שמהם ייצרו דגמים כמו פלסטיק שמיניצמפס התחילה ליצר, ואני בטוח שיבוא היום שנראה דגמים מודפסים ב-3D או חומרים חדשים יביאו לנו יותר יתרונות ופחות חסרונות, אשמח לקרוא את דעתכם בנושא.

 

 

2 תגובות

  • הנושא הזה כלכך שנוי במחלוקת שאפילו ספארק ואוטוארט נכנסו לעימות חזיתי בנושא, ספארק העדיפו להשתמש בראזין ואילו אוטוארט ביקרו את ספארק על כך בגלל שלטענתם, העמידות של סגסוגת טובה יותר וגם הצביעה קלה יותר ומאפשרת לייצר גימור מושלם. בכל מקרה היתרון שאני מצליח לראות בראזין הוא זה שהתבנית ממש זולה ומאפשרת להרבה חברות חדשות להיכנס ולייצר דגמים שעד לא מזמן אף אחד לא טרח לייצר,הבעיה שהתבנית נשחקת מהר וכפועל יוצא מאפשרת לייצר רק מספר מצומצם של דגמים על אותה התבנית לעומת תבניות הסגסוגת, שמצד אחד מאוד יקרות וקשות לייצור אך מצד שני מאפשרות ייצור המוני של דגמים. כך או כך, אני כמוך, מה שעונה על הדרישות שלי מתקבל, לא ממש משפיע לי על ההחלטה ראזין או לא, אבל אני בעיקר אוסף 1/43 ככה שמראש אני לא מצפה לחלקים נפתחים, ומה שחשוב הוא דיוק שקשה יותר להשיג בקנה מידה קטן, ועם ראזין התוצאות פשוט טובות יותר.

    Liked by 1 person

  • אני קבוצה 3, בעיקר כאילוץ עקב המיקוד הלא פופולארי.
    אצלי הדגמים באמת יושבים 99% מהזמן בויטרינה, לכן אני בכל מקרה די אדיש לפתיחת הדלתות.
    מבחן הויטרינה ופירוט חיצוני איכותי הם החשובים בעיני.

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה