Renault 5 Turbo – Gérard Larousse

רנו 5 טורבו, רכב אגדי מכל ההיבטים – והפעם בגרסת מחווה מיוחדת לג'רארד לרו.

בזמנו, החליטו ברנו שהם צריכים גרסת טורבו לפלטפורמה המצליחה שלהם הרנו 5 כדי לחזור לסצנת מרוצי הראלי. וכך בשנת 1976 נולד הרעיון של הרנו 5 טורבו, כדי לשפר את התדמית הספורטיבית של המותג ולצבור ניסיון ביישום טכנולוגיית הטורבו.

המטרה שהוצבה: רכב חזק, זריז ובעל התנהגות מופתית, אשר בעזרת שיפורים קלים יוכל להשתתף במרוצים. דרישה נוספת שהוכתבה – צללית הרכב חייבת להיות זהה לרנו 5 הרגילה. אחרי פרישת מנהל הפרויקט של ה-5 טורבו, השתלט עליו ג'רארד לרו (נהג מירוצים צרפתי). מנוע הטורבו הותקן מאחור וסדנת ברטון בנתה את הדגם הראשון. מטעמי חסכון ומשקל מינימלי נבחר מנוע ה 1.4 מרנו 5 אלפיין. הטורבו העלה את ההספק ל 160 כ"ס. השלדה חוזקה על מנת לתמוך בתוספת הכוח ובוצעו בה שינויים מבניים לתמיכה בהסבה למנוע אחורי-מרכזי והנעה אחורית. לטובת צמצום למינימום של המשקל הכנפיים ומכסה המנוע נבנו מפוליאסטר והדלתות, הגג והחלק האחורי מאלומיניום – כתוצאה המשקל הסופי עמד על פחות מ 1000 קילו. במרץ 1978 בוצעה נסיעת המבחן הראשונה וככה נולדה הרנו 5 טורבו. 400 החתיכות הראשונות יוצרו כדיי לעמוד בדרישה לגרסת כביש לרכבי קבוצה 4 במרוצי הראלי הבין-לאומיים.

הגרסה של הדגם היא "Renault 5 Turbo "Gerard Larousse, משנת 1981. מהחקירות שערכתי לא הצלחתי להבין האם הגרסה הספציפית הזו יוצרה באמת או שמדבור בדגם פנטזיה. רוב המידע הוא בצרפתית. מצאתי רק מספר פיסות מידע חלקיות המציגות או המזכירות את הדגם האמתי. למשל בפורום הבא: 5Turbo Organization.

הדגם, בזכות ההיסטוריה של הרכב ולא רק, נמצא באוסף שלי בסביבתו הטבעית, הרי מדובר בדוגמה נהדרת להוט האצ' קיצוני. זוהי נציגה מאוד אופיינית ודי קיצונית לרכבים הקטנים והחמים (ה'pocket rockets') משנות השמונים. בהמשך, שימשה השראה לקליאו V6 בשנות ה90. בחרתי את הגרסה הספציפית הזו ממספר סיבות: צהוב הוא צבע מזוהה לאחרונה עם חטיבת רנו ספורט, כמו כן כיוון שמדובר בדגם זול יחסית, העדפתי צבע לא מטאלי כי למטאלי יש לפעמים נטייה להראות מעט זול ומצועצע בדגמים שהם לא מהשורה הראשונה. הדגם עצמו, מתוצרת Universal Hobbies, די בסיסי אך נראה יפה מאוד בתצוגה, ומייצג את הרכב האמתי בצורה טובה, לדעתי.

נקודות חיוביות

  • צורה חיצונית מדויקת ויפה ומבוצעת היטב.
  • ישיבה (Stance) טובה ומדויקת.
  • פרטים קטנים כמו פנסים ופנים הרכב מפורטים בצורה טובה, יחסית לציפייה מרמת הדגם.
  • הדגם בנוי היטב – מסיבי ומוצק.

נקודות שליליות

  • צירי הדלתות בנויים בצורה פשוטה ומשדרים הרגשה די זולה.
  • הצביעה מתאפיינת ב"מרקם קליפת תפוז", לא מהאיכותיות שראיתי.
  • חלק מהמשטחים בדגם בנויים מפלסטיק זול.
  • מרווחים די גדולים וגסים בין החלקים הנפתחים. אי אחידות במרווחים שונים.

תמונות חוץ

"הפרטים הקטנים" (Details)

כמה תמונות לסיום, כולל נציגה מודרנית למשפחת רנו ספורט וחברות בעלות מנוע מרכזי

עד כאן על רנו 5 טורבו צהובה, מקווה שאהבתם.

One comment

  • הרנו טורבו 5 באמת הייתה עוף מיוחד בגזרת הראלי אבל, למרות התקוות שתלו בה היא לא הצליחה להחזיר באותו מטבע ונראה היה שהפרויקט לא באמת הצליח להמריא. טוב, זה עדיין לא כמו הקריסות של פורד או סיטרואן, היא כן הצליחה להטביע חותם במספר בודד של מגרשים, אבל זו בהחלט לא התהילה שרצו לתלות בה. ברנו כל כך רצו להיות אלה שיביאו את "הסטראטוס" הבאה עד שהם השתמשו באותה חברה (ברטונה) ואפילו באותו מעצב (מרצ'לו גאנדיני). עם כל מה שציינתי קודם, הקושי בעולם הראלי לא הקרין לעולם האזרחי והרנו 5 טורבו הפכה להיות אחת מהצרפתיות הנחשקות בגזרת ההוט-האץ'.

    בעניין הדגם, הוא מעביר את התחושה באופן מדויק להפליא. למרות שזו חברה יחסית פשוטה הפירוט באמת מיוחד (כמו שכבר ציינת). הצבע הצהוב תמיד מוסיף לצרפתיות של רנו. וכרגיל, נהניתי לקרוא והתמונות ברמה גבוהה. חג שמח!

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s