אסקורט דור ראשון – ראלי להמונים


האסקורט הזולה והיעילה עזרה לפורד לקפוץ אל המים העמוקים של הראלי בלי רגשי נחיתות ובתפוצה חסרת תקדים, אחרי שיתוף הפעולה עם לוטוס והקורטינה בשתי דורותיה הראשונים בפורד חיפשו לעלות מדרגה במגרשי הראלי ולספק מוצר שיעלה על קודמו בכל אספקט, האסקורט הייתה כזו כמובן.


בפורד אירופה עמלו במרץ על מחליפה ראויה ל-"אנגליה" המתיישנת, בכל זאת 28 שנות דגם זה לא משימה פשוטה למערך הפיתוח והשיווק. האסקורט אשר נכנסה למשבצת במקומה של האנגליה הושקה בגאון בינואר 1968 בתערוכת הרכב האירופית בבריסל, המשפחתית הקומפקטית החדשה הייתה להצלחה אירופית מסחררת ואף זכתה להיות מורכבת במדינת ישראל כחלק מתעשיית הרכב הישראלית דאז. לצד ההצלחה של האסקורט בשוק הפרטי, ישנו סיפור נוסף שמסמל את עלייתה של פורד כשחקנית משמעותית בעולם הראלי .

החטיבה הספורטיבית של פורד (אירופה) שכנה בכפר קטן בשם בורהאם הממוקם בחלקה המזרחי של אנגליה תחת מחוז אסקס. בזמן הפיתוח של האסקורט בחטיבה האזרחית, במחלקה הספורטיבית כבר ידעו להגיד כי השילוב עם לוטוס בדבר הקורטינה אמנם הוליד מכונה די יעילה לראלי, אך בדורה השני התגלתה כשברירית וכבדה מדי ביחס למתחרותיה החדשות כדוגמת: הפולביה מבית לנצ'יה וה-911 של פורשה. בשל כך, הם נדרשו למצוא תרופה חדשה לאתגר הראלי אשר החל לתפוס תאוצה תודעתית בדיוק על אותה רצועת זמן.

רק ספורט יש להם בראש

ינואר 1967 כשנה לפני השקתה הפומבית, באחד ממבחני הכביש שלה במגרשי סדנת בורהאם, עמדו שלושה צופים בעלי עניין, ביל מיד (מהנדס הרכב של סדנת הספורט), הנרי טיילור (מנהל התחרויות באנגליה) ובוב האו (אחראי חומרים במחלקת פיתוח). ביל הנלהב זרק לאוויר "בטח האסקורט תהיה מהירה כשד עם המנוע של הקורטינה-לוטוס (Twin-Cam)", הנרי ובוב החליפו מבטים והרעיון הפתאומי עבר לשולחן התכנונים או יותר נכון לביתו הפרטי של טיילור, שם ישבו השנים והגו את התכנית להכשרת האסקורט החדשה כנציגת הראלי של פורד.

וולטר הייז (היה אחראי על כלל הפעילות הספורטיבית של פורד-אירופה בזמנו) שמע על הרעיון מפי השניים ונשאב גם הוא ליציר הכלאיים בדמות אסקורט עם קרביים של קורטינה-לוטוס. הבעיה הכי גדולה שלהם הייתה שבשלב כה מוקדם של פיתוח, לא היה ניתן לקבל מרכב מוכן ממפעלי פורד, ועל כן הם נאלצו להסתדר עם תבנית מרכב מפלסטיק שבדרך כלל משמשת לפיתוח ראשוני. סוף שבוע שלם הסתגרו צוות החולמים המצומצם באחת מהסככות הטכניות של בורהאם במטרה אחת, לשתול את רכיבי הקורטינה לוטוס בתוך האסקורט הקטנטנה (ביחס ישיר לתורמת). באורח פלא כל הרכיבים של הקורטינה לוטוס כמו המנוע, הגיר, המתלים והגלגלים, נכנסו בצורה זו או אחרת אל תוך מרכבה של האסקורט בלי יותר מדי בעיות, המנוע ישב בהטיה מסוימת, ותיבת ההילוכים מצאה את מקומה בעזרת פטיש אשר פילס לה מרחב מחייה סביר.

האסקורט Twin-Cam ("טווין-קאם" בתרגום עילג) הוצגה באמצע ינואר 1968, את מסלול הבכורה שלה קיבלה כבר חודש לאחר מכן, בפברואר, על מגרש ראלי-קרוס מקומי. רוג'ר קלארק, אובה אנדרסון, האנו מיקולה וטימו מאקינן (נפטר ממש לאחרונה) היו צוות הנהגים והבוחנים בפועל של האסקורט החדשה, היא אמנם לא הייתה מכונה מבריקה ואפשר לומר שנבנתה די בחיפזון וחיסכון כלכלי אך הייתה לה נשמה, היא הייתה קצרה, עם זנב שמח וכל נהג שהתחרה איתה העלה חיוך של סיפוק, לפורד בשלב הזה לא היו שאיפות מעבר לכך.

1970 – נצחון היסטורי אחרון

שנתיים עברו מאז שחרורה של "הטווין-קאם" לאוויר העולם וכבר ניכרה בה תחושת הזקנה אשר נסחבה היישר מהקורטינה-לוטוס, ולא במקרה, הרי רוב חלקי האסקורט החמה הגיעו היישר ממנה, בלי שום תכנונים מיוחדים. בפורד לא נחו על זרי הדפנה ושילבו ידיים עם סדנת קוזוורת' על מנת לרענן את השורות, אך ממש רגע לפני התוצר הסופי, הצליחה "הטווין-קאם" להירשם על דפי ההיסטוריה בזכות זכייה  בסדרת מרוצי ראלי מיוחדים  שנערכו תחת הכותרת "לונדון עד מקסיקו גביע העולם לראלי". התחרות השתרעה על פני 25,700 קילומטר ועברה דרך אירופה, דרום ומרכז אמריקה, האנו מיקולה הפיני (בדיוק אתמול חגג יום הולדת 74) הצליח לחתום במקסיקו את המקום הראשון בסדרת המירוצים שנערכה וגרם לפורד אושר רב, כל כך רב, שעד היום האסקורט של האנו מוצגת במוזיאון שמורה להפליא ובנוסף פורד יצאו במהדורה מיוחדת לכבוד הניצחון, חלקכם מכירים אותה בתור "פורד אסקורט מקסיקו".

IMG_0582

האנו מיקולה הכניס את פורד להיכל התהילה של עולם הראלי והיא בתמורה שמרה על הזיכרון ושיחררה את האסקורט "מקסיקו" כהוקרה על הישגו.

עלייתה של ה-RS

כבר אחרי שנתיים (1970) של עבודה עם "הטווין-קאם" בפורד מיהרו לבצע רענון מתבקש בדמות ה-RS1600, השינוי העיקרי היה בגזרת המנוע, אותו עיצבה סדנת קווזרת' (סדרת BDA), הוא הגיע עם ראש של 16 שסתומים והפיק 120 כוחות סוס לעומת שמונת השסתומים  וה-109 סוסים של מנוע הלוטוס, אחרי שיפורים והתאמות (1.8 ליטר) ההבדל בין השניים בלט עוד יותר, החדש הצליח לנפק 220 כוחות סוס לעומת מקסימום 160 כאלו אצל לוטוס. עוד שנתיים קדימה (1972) ופורד הצליחו לשדרג את בלוק המנוע של קוזוורת' עם יציקת אלומיניום במקום ברזל, מה שהוביל את רף המקסימום של השיפורים היישר אל 240 כוחות סוס (הגדלה לשתי ליטר). תוספת הכוח ורענון יחידות ההנעה, המתלים והתמסורת אמנם היו מתבקשים אך האסקורט עדיין סבלה רבות מתנאי אחיזה ירודים ביחס למתחרים, ועל משטחים חלקלקים התוצאות היו עגומות למדי.

IMG_0595

פורד אסקורט RS1600 רכב הראלי הראשון של הנהג מרקוס גרנהולם בשנת 1987, 12 שנים אחרי יציאתה לפנסיה האסקורט עדיין כיכבה בקהילת הראלי

ייצור חדיש

עד לשנות ה-70 של המאה העשרים המפעל העיקרי של פורד אנגליה היה האלווד במחוז מרזיסייד. פורד שהחלה להתקדם עם המחלקה הספורטיבית שלה הרגישה שמפעל ייצור רגיל כמו האלווד אינו מצליח לספק תוצאות משביעות רצון. בכל זאת, חלק מאישורי התקינה דורשים ייצור סדיר של לפחות כמה מאות חתיכות לכל דגם, וברוב המקרים דגמי ספורט כוללים תוספות רבות שאינן מאפיינות ייצור סדיר סטנדרטי. לכן, כאשר לפורד התפנה שטח בדרום אוקנדון, הרעיון הראשון שעלה היה לנצלו לצורך הקמת מבנה חדיש שיוכל לתת מענה לצרכים הספורטיביים של פורד, המפעל החדש נקרא "Advanced Vehicle Operations" ובקיצור הידוע יותר AVO. המתקן המודרני אפשר לפורד לייצר רכבי ראלי בהתאמה אישית לפי הזמנה של לקוחות פרטיים או קבוצות ממוסחרות, בנוסף פורד החלה להשתמש במתקן כמזין עיקרי של חלקי חילוף ותוספות למערך ההפצה של סוכנויות הראלי שלה. פורד היו הראשונים להציג ייצור בשיטת הפס הנע, והפכו לראשונים שהופכים את עולם הראלי לנגיש ופשוט לכל דורש, נהגים פרטיים וחובבים יכלו להסתמך על מערך האספקה והייצור של פורד מבלי להיות תלויים בסדנאות צד שלישי וכדומה.

AVO המתקן המיוחד של פורד

האסקורט בדורה הראשון הייתה סוג של פתיח, בסיס לקראת הבאות, הרכב לא היה פורץ דרך בעולם הראלי וגם ההישגים שלו היו בהתאם. האסקורט הראשונה הייתה השלב שבו פורד הרגישה את עולם הראלי מקרוב, היא אפילו טעמה מכוחה של הצלחה, צברה ניסיון והשיקה מכונה שהצליחה להתחרות באופן רשמי שבע שנים (1968-1975), נתון מטורף בעולם הראלי. מערך ההפצה המודרני של פורד הפך את האסקורט לכלי נפוץ מאוד בעולם הראלי וגם היום אפשר לראות את הכלים הללו מככבים במסגרות פרטיות. הכבוד והאהבה שהאסקורט קיבלה היה שווה לפורד יותר מכל ניצחון, מספיק לראות שגם בשנות האלפיים היא זוכה להרבה כבוד והאהדה בקרב חובבי רכב כמו שילובה בשובר הקופות מהיר ועצבני 6, נו ידעתם שאתם מכירים אותה מאיפה שהוא, לא?


Ford Escort RS 1600 1973 – Timo Mäkinen – Altaya 1/43

הדגם שבחרתי להציג בסוף הרשומה הוא האסקורט RS1600 של טימו מאקינן (הפיני המעופף) שנפטר החודש, ושימשה אותו כדי לכבוש את הפסגה בראלי הבריטי (RAC Rally כיום שמו "הראלי של ויילס") במרחק של חמש דקות מהמקום השני, אליו הגיע חברו לצוות רוג'ר קלארק. זו גם הייתה העונה הראשונה של ה-WRC, וביחד עם משבר האנרגיה באותה שנה בפורד רצו לחסוך כסף, לכן הם נכנסו רק למירוצי ראלי שהיו נוחים יחסית עבור האסקורט, לדוגמה על ראלי שוודיה והספארי באפריקה הם העדיפו לוותר, אבל מסלולים על אדמה בריטית היו כמו חמצן בשבילה ולא בכדי, הקהל המקומי אהב לראות את הכוכבים שלהם שורפים את המסלול עם מכונות בריטיות לתפארת.

הראלי הבריטי RAC ב-1973 שבו מאקינן קוטף את המקום הראשון

הטוב

דגם מסדרת "אלטיה" המוזלת, הדגמים של החברה נמכרים במחיר ממוצע של 40 שקל ולכן זה סוג של יתרון, למי שתוהה את מבחן הויטרינה הדגם עובר בהצלחה והקופסאות של החברה מאפשרות העמדה אחת על השנייה (לא משהו טריוויאלי בתחום). החסות של חברת החלב הבריטית נעשתה כראוי והמדבקות נראות טוב. באופן כללי המרכב בנוי באופן תאום למקור ולא ראיתי עיוותים או משהו חריג. השתדלו בחברה לייצר את את התוספות כמו גלגלי הכרום, הפגושים וגשר התאורה באופן משכנע ועל זה מגיע להם כל הכבוד.

הרע

עצם המחירים הזולים של החברה מעידים על רמת הגימור הכללית ואיכות החומרים, בדרך כלל "אלטיה" מוכרת סוג ב' של יצרניות גדולות כמו IXO ונורב ולכן קל למצוא פאשלות בהרכבה, ירידה לפרטים לא מספיקה ובעיות צביעה קלות.

לסיכום

דגם מאוד בסיסי בגזרת ה-43 אבל, מי שנפשו חשקה בדגם יפה ומעניין לתצוגה מבלי לשפוך ערימות של כסף זו החברה בשבילו, יש לי המון דגמים שלהם ואף פעם לא הייתי מאוכזב ביחס לציפייה מאיכות המוצר כמובן.


דגמים נוספים שהוצגו כאן:

  •   FORD ESCORT RS1600 GRONHOLM TEST CAR 1987 IXO
  •   Ford Escort MK I TC – Rallye London – Mexico 1970 – Mikkola – 1:43 Trofeu

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s