מילון מושגים לאספנות כלי רכב מיניאטוריים

Miniature – מִינְיָאטוּרָה או מִזְעֶרֶת: העתק או דגם מוקטן של דבר גדול יותר.

Scale – קנה מידה: היחס בין הדגם המיניאטורי למקור שאותו הוא מיצג, לדוגמה: בקנה מידה 1:18 כל יחידת מידה ברכב המיניאטורי שווה 18 יחידות ברכב האמיתי.

Diecast – או בעברית יְצִיקַת לַחַץ (החלטת האקדמיה במילון מקצועי יציקה (תשל"ב) , 1972 ):
תהליך יצור שמתבצע על ידי הזרקת חומר לתוך תבנית בלחץ וחום, התבנית של התהליך מורכבת משני חלקים חלולים שעוצבו בדיוק כדי ליצור את הצורה הרצויה ומחוזקים כדי לעמוד בלחץ והחום של התהליך בהתאם לחומר שמשתמשים בו, הפטנט הראשון ניתן בשנת 1849 והתהליך לא ממש השתנה עד היום.

כיום, רוב הדגמים שאנחנו רוכשים מיוצרים בתהליך זה, לא משנה מה קנה המידה או החומר ממנו מיוצר הדגם: סגסוגת, מתכת, ראזין או פלסטיק, כולם מיוצרים בתהליך היציקה.

  • המתכת שבה משתמשים ליצור דגמים בתהליך היציקה קרויה זאמאק (Zamak) אשר עשויה מתרכובת של אבץ (זניק-Zinc) ואלומיניום. אבץ היא המתכת הכי נוחה ליציקות לחץ בזכות הגמישות של החומר והחוזק של החומר בפני פגיעות שגורמים לאבץ להיות בעל אורח חיים ארוך יותר, ואלומיניום שהיתרונות שלו הם המשקל המאוד נמוך שלו והעמידות בפני קורוזיה מוליכות החום.
  • Resin – ראזין הוא שרף סינטטי המיוצר על ידי פולימר מקבוצות המכילות טבעת תלת איברית ובה האטום O (קבוצת אפוקסי). שרף אפוקסי הוא נוזל צמיג המתקשה כשמוסיפים לו חומרים מקשיחים. משמש ליצירת דגמים שעקב התהליך הוא נעשה מאוד קשיח ומאוד רגיש ללחצים חיצונים ולכן דגמי השרף נשארים סגורים ללא אפשרות לפתוח אותם (דלתות, תא מטען ומכסה מנוע וכ'ו) למרות שלאחרונה חלק מהחבורות התחילו ליצר דגמי ראזין נפתחים והמחיר עדין יקר מאוד.
  • קומפוזיט (ABS) Acrylonitrile butadiene styrene – המצאה של חברת אוטוארט, היבריד (שילוב) של מתכת ופלסטיק אשר אמור לתת לנו את הטוב משני העולמות, בסיס מתכת יציב וקשיח וחלקי פלסטיק וראזין להשלמת התמונה.
  • בנוסף, יש ניסיונות ליצר דגמים מפלסטיק שנראים די טוב אבל מאוד קלילים ולא נותנים תחושה של איכות.

Limited edition – דגמים אשר יצאו בהוצאה מוגבלת וממוספרת של יחידות באותו הצבע או אותו המספר ברכבי מרוץ. לפעמים המספור הוא אחת מתוך סך הדגמים שיוצרו, ולפעמים יש לכל דגם מספר משלו (sequentially nummberd).

Dealer Edition – דילר = זכיין, יבואן או ספק מורשה: דגמי ה"דילר", השם שניתן על ידי מוכרי הדגמים באיביי לדגמים אשר נמכרים דרך סוכנויות הדילר של יצרן רכב מסוים. לפעמים אין הבדל בין דגם הדילר שנימכר בקופסה של יצרן הרכב לדגם שנימכר דרך יצרן הדגמים, ולפעמים הדגם נצבע בצבע ייחודי או שהוא מקבל תוספת מיוחדת או שהוא מוגבל במספר יחידות היצור שלו ולפעמים הכל ביחד. החברה שמייצרת את הדגם ליצרן חשובה מאוד במיוחד כאשר הדגמים מוגבלים או בעלי תוספות, כמו כן המק"טים (מספרים סידוריים) של הדגמים האלו נקראים Part Numbers ואפשרי על ידי המק"טים האלו להזמין אותם כחלפים של החברה.

 body shell – דגמים שמיוצרים "בדיקאסט" אבל הם סגורים ללא האפשרות לפתוח אותם (דלתות, תא מטען, מכסה מנוע וכ'ו).

PLAIN BODY VERSION – שזה אומר שהדגם הוא רכב מרוצים אך ללא הצביעה המקורית שלו (מספרים וספונסרים) הוא בעל צבע אחיד.

MIB – Mint in Box – חדש בקופסה מעולם לא ניפתח.
NIB – New in Box – חדש בקופסה.

SWB Short Wheel Base – בסיס גלגלים קצר.
LWB Long Wheel Base – בסיס גלגלים ארוך.
EWB Extended Wheel Base – בסיס גלגלים מאורך.

RH DRIVE – רכב אשר ההגה שלו בצד ימין.
LH DRIVE – רכב אשר ההגה שלו בצד שמאל.

Shaker hood – זה מכסה מנוע שבא עם פתח באמצע וחלק מהמנוע יוצא מהפתח כמו פילטר אוויר.
Go wing – ספוילר אחורי.
Photo etched embels – הסמלים שנוצרו בתהליך של חיתוך עדין של מתכת דקה מאוד.

כתיבת תגובה